vrijdag 1 januari 2021

Het nieuwe jaar

Een vreemd jaar is voorbij, een nieuw - misschien ook wel vreemd - jaar is begonnen. Hoe kijk ik terug op het afgelopen stamboomjaar?

Ik heb tot mijn tevredenheid mijn kwartierstaat bijgewerkt zodat bij elk echtpaar een bron en een datum van laatste wijziging staat. Dit komt m.i. ten goede van de kwaliteit en verantwoording. Ik probeer hier volledig, maar compact te zijn: hierom vermeld ik géén volledige gezinnen of álle bronnen waarin iemand voorkomt. Niet alle conclusies komen direct uit bronnen voort; ook logische beredeneringen hebben hun functie. Ik heb ook enkele generaties uit de late middeleeuwen toegevoegd. Ik weet nog niet of ik daarmee verder ga; het is mogelijk, maar je raakt al snel verstrikt in de talloze middeleeuwse families die op ontelbare manieren met elkaar verweven zijn. Niet alle gegevens in de kwartierstaat zullen kloppen: zo heb ik afgelopen jaar afscheid genomen van hofrabbijn Abraham Senior, die ik al tien jaar had vermeld. Ik vermoed dat ook gegevens over Waalse of Noord-Franse families uit de vijftiende en zestiende eeuw niet altijd even correct zijn: vaak gaat het hier om families die eind negentiende eeuw voor het laatst onderzocht zijn. De kwartierstaat is groot en bevat veel informatie. Je zou misschien kunnen zeggen dat het uit de hand gelopen is. Tegelijkertijd groeit de hoeveelheid informatie mee met alle bronnen die vaak digitaal beschikbaar komen. Zonder deze ontwikkelingen - en een redelijk volhardende geestdrift - had ik nooit zoveel gegevens bij elkaar kunnen verzamelen. Voorbeelden van grote uitgewerkte kwartierstaten die ik mooi vind zijn die van mijn verre achterneven dhr. K.J. Slijkerman en dhr. Zuiderent die met name handig zijn voor onderzoek op de Zuid-Hollandse eilanden. In dit verband wil ik ook de kwartierstaat van mevr. J. Bos noemen. Ook interessant zijn de kwartierstaten van dhr. Lapikás en dhr. van der Tas. Hoe uitgebreid ook, volledig zal het nooit zijn: van de voorouders die rond het begin van de Gouden Eeuw geboren zijn, ken ik 7/8 (nog) niet.

In de tweede helft van dit jaar heb ik mij veel beziggehouden met mijn Portugees-Joodse kant, waarbij ik een aantal basis-genealogieën heb opgesteld. Ik heb hierbij onder meer kennis gemaakt met de bronnen van de Spaanse en Portugese Inquisitie. Ook de gegevens van het notarieel archief van Amsterdam zijn bij dit onderzoek van groot belang geweest. Hoewel er al veel is gedigitaliseerd, is nog 90% van deze notarissen niet op naam doorzoekbaar. Ik heb bij Velehanden meegewerkt aan de digitalisering hiervan, hoewel ik mijn doel van tien akten per dag bij lange na niet gehaald heb. We zullen in de toekomst zien welke schatten nog verborgen zijn in dit archief.

Een belangrijke doorbraak is de vondst van de huwelijksinschrijving van mijn (hoogstwaarschijnlijke) stamvader Claes Arijens (van der Heijden), zodat ik Uden als nieuwe plaats van oorsprong van mijn vaderlijn moet beschouwen. Kijk ik verder m.b.v. genetica, dan lijkt een Italiaans-Romeinse oorsprong van mijn vaderlijn steeds aannemelijker. Het veld van de genetische genealogie heeft zich het afgelopen jaar slechts langzaam doorontwikkeld. Ik weet nu zeker dat ik grotendeels Noordwest-Europees ben, stukken Joods, Zuidoost-Aziatisch én Zuid-Aziatisch bloed heb, en dat ál mijn betovergrootouders mij stukken DNA hebben nagelaten. De zoektocht naar welke voorouder mij welk stuk DNA gegeven heeft is nog altijd in volle gang. Sommige vragen staan nog open: wie was toch de vader van mijn betovergrootmoeder, de man die haar moeder, toentertijd dienstmeid in Deil, bezwangerde? Mogelijk kan de oudere generatie mij helpen om hier meer antwoorden op te vinden.

Waar kijk ik naar uit komend jaar? Met name naar de verdere digitalisering van het Amsterdamse nationaal archief. Hiernaast hoop ik ook op meer Duitse bronnen. Op Archion en Matricula komt steeds meer beschikbaar, maar snel gaat het allemaal niet. Ik heb een aantal onderzoeksideeën in mijn hoofd voor dit jaar, zowel op het gebied van genealogie als op genetica. Zoveel tijd als ik afgelopen jaar had, heb ik dit jaar niet, want ik ga binnenkort weer meer aan het werk - ook belangrijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten