zaterdag 23 maart 2024

Kleine stappen in de directe lijn

Eerder schreef ik over het onderzoek naar de diepe oorsprong van mijn directe vaderlijn (Y-DNA) en moederlijn (mt-DNA). In beide gevallen heb ik bij FamilyTreeDNA een geavanceerde test laten doen (BigY 500, later Y700, en mt Full Sequence). Hoewel FamilyTreeDNA voor de gemiddelde Nederlander niet heel bruikbaar is op het gebied van DNA-matches (de meeste zitten elders) en de etniciteitsschatting ook nog wat te wensen overlaat, loopt FamilyTreeDNA wel voorop als het gaat om onderzoek naar de directe vader- en moederlijnen.

Y-DNA

Uit de test bleek dat mijn vaderlijn tot de in West-Europa veelvoorkomende haplogroep R1b behoorde, in het bijzonder de sub-haplogroep U152>Z56, die zijn oorsprong vindt in de context van de verspreiding van de Indo-Europees-sprekende Klokbekervolkeren, met name langs de Boven-Rijn en Donau. De subgroepen van Z56 zijn onder meer in Italië (met name Toscane), het Rhône-gebied en langs de Rijn te vinden. De moderne distributie van deze haplogroep lijkt het gevolg van verspreiding door meerdere stammen in de Brons- en IJzertijd, waarbij gedacht kan worden aan Kelten (Galliërs), Italische volkeren (zoals de Romeinen) en andere aanverwante volkeren (zoals de Liguriërs) en stamverbanden die we nu niet meer kennen.

Mijn 'nabije' verwanten in de mannelijke lijn
(FTDNA Discover tree).
Sinds de laatste update in 2020 heb ik nog geen nieuwe nabije verwanten gekregen. Wel heeft
FamilyTreeDNA een interessante nieuwe tool ontwikkeld: de Discover tool. Dit is een grote stamboom van de mannelijke lijn van de gehele mensheid, bestaande uit BigY-testers en samples uit wetenschappelijke artikelen, zowel van moderne als van (pre-)historische mensen. Aan de stamboom zijn eveneens schattingen van de ouderdom van de verschillende takken toegevoegd. Dit tezamen maakt de tool zeer waardevol om meer te begrijpen over de oorsprong van onze vaderlijnen.

In de nevenstaande afbeelding mijn naaste verwanten in deze boom, waarvan ik de meeste in 2020 ook al kende. Te zien is dat mijn vaderlijn, afkomstig uit het 17e-eeuwse Noord-Brabant en aangegeven met de Nederlandse vlag, rond 250 v.Chr. (met een grote marge) een gemeenschappelijke voorvader deelt met een Engels-Amerikaanse familie, waarvan meerdere leden zich hebben laten testen. Hoewel dit in prehistorische termen redelijk nabij is, zou een nabijere verwant (modern of (pre-)historisch) wenselijk zijn; wat er tussen 250 v.Chr. en de 17e eeuw plaatsvond blijft nu nog volstrekt onduidelijk. Verder terug zien we verwantschappen met meer Engelse families, Italianen en Fransen, die teruggaan tot de late Bronstijd (de periode van de Urnenveld-cultuur). In onze directe omgeving zijn nog géén prehistorische individuen aangetroffen; andere takken zijn hier tot nu toe rijker mee bedeeld.

Naast de Discover Tool is FamilyTreeDNA ook begonnen met het toewijzen van (basis-)haplogroepen aan mannen die ook een FamilyFinder-test (autosomale test) gedaan hebben. Ik heb reeds gezien dat dit in mijn haplogroep gebeurt tot op het niveau van de mutatie BY1823, mijn directe voorvader die rond 1550 v.Chr. leefde. Er zijn dus nog best veel kandidaten die ook tot een tak in bovenstaande afbeelding zouden kunnen behoren!

mt-DNA

In mijn directe moederlijn die tot haplogroep W5a2 behoort, heb ik behalve één Duitse familie weinig moderne verwanten. Waarschijnlijk delen wij een gemeenschappelijke voormoeder in de middeleeuwen, van wie één van haar nazaten - mijn voormoeder - in het 17e-eeuwse Zuid-Holland terechtkwam.

Haplogroep W5 is niet de meest voorkomende groep, maar wordt vrij regelmatig aangetroffen in archeologische sites; met de vondsten tot nu toe kunnen we een duidelijke tijdlijn van de haplogroep opstellen: van boeren in Hongarije in het 6e millennium v.Chr. naar boeren van de Bandkeramiek-cultuur (LBK) in Duitsland naar mensen van de Trechterbeker- en Kogelamfora (Globular Amphora)-culturen in Duitsland en Polen, mensen uit de snoerbekercultuur (Corded Ware) uit het 3e millennium v.Chr. en middeleeuwse Vikingen en Engelsen. Voor het eerst heb ik nu ook specifiek mijn tak W5a2 in één van de onderzoeken gezien: maar liefst drie individuen uit de 3e eeuw na Chr. met deze haplogroep werden gevonden in Jutland en Sjælland. Het is goed mogelijk dat deze moederlijn met de verspreiding van het West-Germaans naar Nederland is gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten