woensdag 2 september 2020

Uden in Kleef?

In mijn vorige bericht concludeerde ik dat mijn stamvader Claes Arijens (van der Heijden) was uit Uden. 

Ondertrouwinschrijving van mijn stamvader te Buren, 1675 (bron: Regionaal Archief Rivierenland).

Dat hiermee Uden in het huidige Noord-Brabant bedoeld zou worden, leek mij een redelijk vanzelfsprekende conclusie, want in het door uitgebreide heide omgeven Uden komt de naam Van der Heijden nogal vaak voor. Over de oorsprong van Claes kan ik verder niet veel mededelen. In het katholieke doopboek van Uden vind ik géén Nicolaas met vader Adrianus in de juiste periode. Ik vind ook geen aanwijzingen in de kerkboeken van de protestantse gemeente van Veghel, in 1648 opgericht, waar ook een aantal protestantse Udenaren hun kinderen liet dopen. In de notariële archieven van Uden vind ik niet zo gauw een Arijen of Adrianus van der Heijden, hoewel hij eerder onder zijn patroniem vermeld zou staan dan onder zijn achternaam.

Zou Claes wel uit Uden komen? Of zijn er andere mogelijkheden? Al bladerend door de Atlas Maior van Blaeu kwam ik per toeval een tweede plaats tegen waar Claes vandaan zou kunnen komen: de stad Uedem in het hertogdom Kleef, die in vroegere tijden soms als Uden bekendstond. Opvallend is dat dhr. Hart in zijn studie naar geografische verwijzingen in de Amsterdamse archieven Uedem in zijn geheel niet noemt, en zelfs van mening was dat "Uijdem" naar Uden verwees.

Deel van het hertogdom Kleef in de zeventiende eeuw. Beneden Goch ligt "Uden" (Uedem) (bron: Atlas Maior Blaeu, kaart van Gelre, Erfgoed Leiden).

Ook te Uedem komt de naam Van der Heijden (en varianten zoals Verheyden) al in de zeventiende eeuw voor. Het is volgens mij dus een mogelijkheid dat Claes niet uit Uden, maar uit Uedem komt. Een Kleefse oorsprong is niet onwaarschijnlijk aangezien veel Tielerwaardse families hun oorsprong hier vinden, zoals duidelijk te zien is in sommige familienamen zoals Van Rijnberk (Rheinberg) of Van Zanten (Xanten). Ook Claes' schoondochter kwam uit het land van Kleef. Wie weet vind ik meer in archieven uit dit gebied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten