zondag 27 juni 2021

Eerste halfjaar 2021

De eerste helft van 2021 zit er alweer op. Waren het succesvolle maanden in genealogisch opzicht? Ja, ik denk het wel. De meest belangrijke ontwikkeling lijkt mij de voortschrijdende digitalisering, in het bijzonder de automatische transcribering van vele akten uit o.a. het V.O.C.-archief en het Amsterdams Archief. Zo wordt eeuwen bladeren door vele akten in een lastig handschrift verkort tot slechts enkele zoekopdrachten. Minder zoeken, en meer vinden dus (hoewel gewoon bladeren natuurlijk ook interessant blijft), mits de transcripties een beetje kloppen, want soms worden letters nog door elkaar gehaald en is zoeken lastig bij namen die veel spellingsvarianten kenden. Ik was in het bijzonder tevreden dat ik de vermeende link kon leggen tussen de Amsterdamse familie Speyer en de Duitse, op basis van getranscribeerde akten die ik anders niet zou zijn tegengekomen. De transcriberingen gaan voorlopig nog wel door; er is een project om de komende jaren enkele miljoenen akten uit het V.O.C.-archief te ontsluiten. Hiernaast ben ik benieuwd of er meer Amsterdamse akten, bijvoorbeeld die van de Weeskamers of de archieven van de synagogen op deze manier ontsloten zullen worden. Ook notariële akten van andere steden zijn wat mij betreft welkom. Voor Nederlands-Indië is er ook goed nieuws: veel DTB-boeken van verschillende Molukse eilanden zijn opgespoord en worden op het moment ontsloten. Een monnikenwerk!

Bij mijn eigen onderzoek afgelopen halfjaar ben ik o.a. gestuit op een volledig Haagse stamreeks die van halverwege de zestiende eeuw tot aan mijzelf in Den Haag gebleven is. Ik heb hier wel veel voor moeten bladeren, want in tegenstelling tot vrijwel alle andere steden is de Haagse DTB nog altijd niet digitaal getranscribeerd; toch opmerkelijk voor het centrum van onze archieven!

Daarnaast ben ik verder gegaan met de Joodse kant, in het bijzonder de Portugees-Joodse genealogieën. Ik heb hierbij kennis gemaakt met bronnen van de inquisitie en de vele bronnen uit het archief van de Portugese synagoge te Amsterdam en heb nu ook een beter beeld bij de geschiedenis van de gemeente. Elke dag leer je weer wat nieuws. Ik ben tevreden met het overzicht dat ik van de familie Senior Coronel heb opgesteld. Veel onderzoekers zijn daar uiteraard mee bezig geweest, toch wilde ik er zelf ook naar kijken, tenslotte heb ik ook nog een heel klein druppeltje van deze familie in mij. Mijn doel was om een compact overzicht van alle familietakken te hebben op basis van de beschikbare bronnen, soms met enkele logische beredeneringen. Ik heb de indruk dat dit vrij goed gelukt is. Maar wat een grote familie! Zo'n historisch geslacht verdient eigenlijk een mooi boekwerk, zoals bijvoorbeeld ook over de verwanten van Spinoza of de familie d'Oliveira bestaat. Binnenkort volgt mijn overzicht van een eveneens nogal uitgebreide familie, Sarfaty (de Pina) (en ontelbare spellingsvarianten). Het is boeiend om de geschiedenis van deze familie door de eeuwen heen te volgen, van de mooie momenten tot de onuitspreekbare verwoestingen in de oorlog. Ik heb weinig families gezien, die zo zwaar getroffen zijn. Maar ook deze familie kende overlevenden, die soms honderd jaar oud werden.

Mijn plan is om van de grotere Sefardische families waar ik direct van afstam zo'n overzicht te maken; de families Musaphia, Baruch Pardo, Meldola, Azulay en wellicht nog enkele andere zullen dan nog volgen. In het verleden zijn deze ook deels uitgezocht en online gezet door de heer L. Lewis, waar ik veel aan gehad heb; veel is inmiddels helaas weer offline, omdat hij vanwege zijn leeftijd rustiger aan zal doen. Ik wens hem een fijne tijd. Ik plaats deze overzichten om allereerst voor mijzelf een duidelijk beeld te hebben en omdat ik denk dat anderen er wat aan zullen hebben. Hopelijk vind ik ook meer informatie over de echtgenotes zonder achternaam. Wie waren Esther en Simha, de echtgenotes van de voorzanger Joseph de Faro en diens zoon Josua? Simha heb ik in ieder geval voor het eerst in een archiefstuk gezien; eerder was zij slechts van haar grafschrift bekend. In de registers van de synagoge wordt zij genoemd als weduwe van Ephraim Samuel Abarbanel, een voorzanger, en vervolgens aan Josua gekoppeld. Wie was Esther, de vrouw van rabbijn Moses Raphael d'Aguilar? Zo zijn er nog meer wier achtergrond onduidelijk blijft, in het bijzonder omdat de huwelijken niet geregistreerd zijn. Het is mijn hoop dat hun familieverbanden opduiken in nieuwe getranscribeerde akten, zoals testamenten.

Naast de Portugese kant, ben ik ook bezig met de Betuwse kant. Over de familie Van Tussenbroek, waar er in de Betuwe twee van zijn, hoop ik dit jaar ook een artikel te publiceren. Daarnaast wil ik mij nog richten op enkele Zürichse voorouders. Aan de Indische kant volgt ook nog een publicatie, maar daar zeg ik nu niets over. Bij alles geldt: haast heb ik niet, en tijd heb ik soms. We zullen zien hoe ver we komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten