vrijdag 5 januari 2018

Een tweede DNA test: FTDNA

Eerder heb ik bij LivingDNA een DNA test ondernomen, om de ethnische herkomst te beschouwen. Zij waren hier naar mijn mening vrij nauwkeurig in. Wat vooral opviel was dat een afkomst uit de Lage Landen eigenlijk niet goed onderscheiden kon worden van een Engelse afkomst. Dit alles komt uiteraard door de verwevenheid van beide bevolkingen (denk bijvoorbeeld aan Saksen, maar ook aan Kelten). Nu heb ik ook bij FTDNA naast het Y-chromosoom ook de Family Finder test gedaan. Deze test geeft een ethnische herkomst (My Origins), een prehistorische herkomst (Ancient Origins), alsmede een lijst met autosomale "matches".

Goed, laten we zien wat ze ervan gemaakt hebben. Hier onder de ethnische herkomst uit My Origins:


Ter herinnering: LivingDNA gaf mij wel 68% Brits, en bijna 20% Scandinavisch. Hier zien we ook dat Nederlanders eigenlijk tussen West-Centraal Europees en Brits inzitten. Deze test betekent dus niet dat ik half Brits ben, maar wel dat er heel veel overlap is tussen de Britten en de Nederlanders. Opvallend is de hoeveelheid Zuid- en Zuidoost-Europees. Dit is met name Italië en Griekenland. Hier valt volgens mij in ieder geval mijn 1/16 Joods bloed onder (die zij dus niet hebben ondergebracht in hun "Ashkenazi" categorie), en wellicht een derde element dat aanwezig is in sommige Nederlanders, vermoedelijk voornamelijk in het zuiden van het land. Zij schatten tevens dat ik 5% niet-Europees ben, verdeeld over 3% Zuidoost-Aziatisch, en nog 2% Noordoost-Aziatisch, Centraal Aziatisch (bij hun uitleg is dit Pakistan en Noord-India), en Oceanisch (Papua en omgeving). Naar mijn mening is LivingDNA wat Europa betreft zeker nauwkeuriger, hoewel zij nog in de kinderschoenen staan.

Als Ancient Origins wordt de volgende afstamming gegeven:


Dit laat ik voor wat het is; het ziet er aannemelijk uit; er is echter zoveel meer mogelijk, zoals ik een volgende keer zal schrijven. De afstamming uit prehistorische volkeren is een gebied dat een razendsnelle ontwikkeling doormaakt en zal nog interessanter worden.

Family Finder is een matching-systeem, waarin genetische matches zitten. Momenteel heb ik bijna 1100 matches. De helft hiervan zijn Asjkenazi Joden. Dat dat er zoveel zijn, komt doordat zij zich relatief vaak laten testen, en omdat deze groep in de middeleeuwen zo klein was, dat de huidige Asjkenazim zeer nauw aan elkaar verwant zijn. In ieder geval is dit een bewijs dat ik verwant ben aan deze groep. De andere helft zijn vaak (andere) Amerikanen, Engelsen, Duitsers, enkele Scandinaviërs, maar - gelukkig - ook Nederlanders en Belgen. 
Sommige matches hebben een stamboom toegevoegd. In veel gevallen lukt het niet om de gemeenschappelijke bron te vinden; of het is verder terug dan de ca. acht generaties die men heeft toegevoegd, of de match is toevallig. Ik heb één match genealogisch kunnen verifiëren; dit is nota bene de dichtsbijzijnde match! Wij delen enkele grote stukken op chromosoom 4. De gemeenschappelijke voorouders blijken Aart den Otter (*1774) en zijn vrouw Willemke Beverloo te zijn. Dit betekent dat deze lijn biologisch in ieder geval klopt (eigenlijk zijn er nog anderen nodig die ons beiden op dit stuk matcht met dezelfde stamboom; twee Nederlanders matchen, maar hun stamboom is onbekend), en we hebben foto's van oude familieleden kunnen uitwisselen. Zonder de match waren we nooit op elkaars spoor gekomen.

FTDNA is één van de grote genetische bedrijven. De etnische herkomst die MyOrigins zou naar mijn mening echter heel veel beter kunnen, het is nu wel heel globaal, en kan tot verwarringen leiden wanneer dit te letterlijk wordt geïnterpreteerd. Het sterkste punt is Family Finder, vanwege de grote hoeveelheid mensen die in de database staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten