zondag 7 oktober 2018

Over privacy

In mei trad de Algemene verordening persoonsgegevens (AVG) in werking in de EU. Op deze manier wil de EU ingezetenen beter beschermen op het gebied van privacy etc. De wet zorgt soms voor veel extra werk bij bedrijven.

Ik heb sommige blogs gezien die als gevolg van deze wet een privacyverklaring op hun site hebben gezet. Moet ik dat dan ook doen? Deze blog maakt gebruik van blogger en blogger is van Google. Ik neem dus voor nu aan dat het Google is dat hier over gaat. Elke verklaring die ik zelf zou opstellen heeft volgens mij geen zin, want ik ben zelf geen geregistreerd bedrijf of ander orgaan.

De AVG heeft wel gevolgen voor genealogie. Zo hebben bijvoorbeeld het Gelders Archief en ook het Amsterdams Archief veel gegevens uit de twintigste eeuw offline gehaald. Dit betreft bijvoorbeeld bevolkingsregisters uit de jaren '20. Dit is heel jammer, want dit zijn waardevolle bronnen als het gaat om die tijdsperiode. Het is echter wel begrijpelijk, want er kunnen hier nog levende personen instaan, van wie dan zonder hun toestemming naam en geboortegegevens geopenbaard zijn. Het is ook een goede vraag wat de nieuwe wet voor invloed heeft op publicaties zoals het Nederlands Adelsboek, waarbij de families tot aan heden worden vermeld, of voor het digitaliseren van kranten waarin familieadvertenties staan.

Voor genealogen die online actief zijn is het volgende punt belangrijk: maak geen persoonsgegevens openbaar van nog levende mensen wanneer zij hiervoor géén toestemming gegeven hebben.
Ik heb vaak websites gezien waarop ik nog levende mensen, ook jonge mensen, vermeld zie staan met volledige naam en geboortegegevens, soms inclusief foto. Dit heb ik ook weleens van mijn eigen familie gezien. Het is prima als zij daar toestemming voor gegeven hebben, maar absoluut niet als zij dit niet gedaan hebben. In veel gevallen zullen zij zich er niet van bewust zijn dat zij ergens op internet met naam en geboortegegevens vermeld zijn. De makers van zo'n site zijn zich vaak niet bewust van het feit dat het vermelden van persoonsgegevens van nog levende mensen zonder hun toestemming verboden is. Ik vermeld zelf alleen mensen die overleden zijn, en als ik niet weet of ze overleden zijn, alleen als ze meer dan 100 jaar geleden geboren zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten