zondag 3 juni 2012

Uitleg naam en kwartierstaat

De naam die ik gekozen heb voor deze blog, "Sennewini" is een door mijzelf bedachte verlatijnisering van "van Zennewijnen". Mijn stamvader, Jan van der Heijden, staat bij zijn huwelijk in 1726 te Ophemert met Maria van der Burg, te boek als "J.M. van Sennewijnen".
Zennewijnen is een buurtschap dat toentertijd onder Ophemert viel, maar tegenwoordig dicht langs de buitenrand van Tiel ligt.

Onder de pagina "Kwartierstaten", in de zijbalk rechts, heb ik een begin gemaakt met mijn kwartierstaat, te beginnen vanaf mijn betovergrootouders (Generatie V). De voorouders uit mijn kwartierstaat komen uit verschillende gebieden, waarbij de stad gezorgd heeft voor de uiteenlopende herkomsten van alle mensen. Het grootste gedeelte komt uit verschillende Nederlandse gebieden, inclusief Nederlands-Indië. De meeste voorouders uit het Nederlandse gebied waren protestants van geloof, maar een niet onaanzienlijk deel was katholiek, en ook joden komen voor.
Onder het buitenlandse bloed zijn meest Duitsers aanwezig, van zowel protestantse als katholieke achtergrond.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen wie er achter Sennewini schuil gaat ;-) Ik heb in ruil voor jouw dankwoord in mijn blog over Mary Anne Pike een link gemaakt naar jouw blog: een boeiende geschiedenis van de Pikes.

    Groet, Henk Slaterus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Je staat er versteld van hoe veel mensen gereisd hebben vroeger. Interessant trouwens, alle eigenhandig geschreven stukken die de oudere Slateri hebben nagelaten :)

      Verwijderen